Kromě skleněných lahví mohou zákazníci vybraných prodejen řetězců Lidl a Kaufland nově vracet také PET lahve a plechovky. Za vrácené obaly dostanou slevový kupon na vybraný sortiment. Pilotní projekt má zákazníky motivovat k tomu, aby více třídili. K povinnému zálohování, které funguje už ve dvanácti státech Evropské unie, má však Česko zatím ještě daleko.
Již od roku 2020 funguje spolupráce mezi online supermarketem Košík a Mattoni, které vratnou službu se zálohovanými PET lahvemi rovněž nabízejí. Zákazníci vrátí nezmačkané PET lahve kurýrovi při následujícím závozu a dostanou za ně kredit pro další nákup.
Model Kauflandu a Lidlu je ale jiný. Vrácené lahve a plechovky vrátí řetězce zpět městu, od kterého musely dostat povolení pro sběr. Veškeré plastové obaly pak budou tříděny jako obsah žlutých popelnic. „Na lahve momentálně není záloha,“ vysvětlil mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
Za minimálně šest nesešlápnutých plastových lahví, které zákazníci vybraných poboček do automatu odevzdají, dostanou slevový kupon. „Zákazník získá slevu 20 procent na sortimentní skupinu nápojů,“ upřesnil Myler. Nabídka, na který sortiment je zrovna sleva, se bude obměňovat. „Budeme to střídat po týdnu. Momentálně jde o slevu 20 procent na privátní značku našich balených vod,“ dodává za Kaufland Maierl.